De artiest-fan relatie

– – – DE Sleutel tot langdurig succes – – –

In deze tijd waarin iedereen met elkaar in verbinding staat en het mogelijk is om rechtstreeks met elkaar data uit te wisselen is één ding zeer belangrijk geworden. Eerder schreef ik al dat wij als consument nu zelf kunnen bepalen hoe wij naar muziek luisteren. Dit wordt niet langer meer gedicteerd door radiostations! Artiesten zullen, als ze succesvol willen worden zich primair en meer dan ooit moeten focussen op het winnen van harten van mensen. Fanrelaties aangaan, steeds meer en meer fanrelaties aangaan. Hoe beter een artiest hierin slaagt hoe succesvoller hij of zij zal zijn. Het spreekt als vanzelf dat partijen die belangen hebben in een artiest dit proces zoveel mogelijk moeten ondersteunen.

Vanuit economisch oogpunt is er een rechtstreeks verband tussen de artiest-fan relatie en de marktwaarde. Met andere woorden, het aantal fans in een database is bepalend voor het succes van een artiest. 

Om die duizenden fanrelaties georganiseerd te krijgen en te onderhouden is er een systeem nodig. Een systeem dat namen en e-mailadressen verzamelt en ordent. Dit systeem is er. Het bestaat uit een database waarin gegevens worden opgeslagen en een e-mail autoresponder die automatisch e-mails verstuurd. Dit systeem is het kloppend hart van de fanbase . Het is een zeer betrouwbaar en meetbaar systeem waarvan JIJ ZELF 100% eigenaar bent. Een eigen fan-database is goud waard voor iedere artiest.

Door speciale marketingstrategieën toe te passen (bijvoorbeeld door het gratis weggeven van een aantal songtracks) zal de fanbase vanzelf gaan groeien. Vanuit de database worden volgens een doordachte strategie voortdurend en geheel automatisch e-mails verstuurd. Het opbouwen van de fan-database gaat dus volledig automatisch. Eenmaal geïnstalleerd hoef je niets meer te doen. Zelfs als je op vakantie gaat of slaapt blijft je fanbase dus gewoon doorgroeien.

Een weetje: Onderzoek heeft uitgewezen dat e-mails vele malen effectiever zijn dan berichten op social media! Fans ontvangen veel liever rechtstreeks een email van hun idool dan dat ze een berichten op Facebook moeten lezen!

Het mooie van een fan-database is dat mensen die hierin zitten per definitie “die-hard fans” zijn. Immers, fans kunnen zich op ieder moment uitschrijven (“Unsubscribe me”) maar zolang zij dit niet doen is zijn mensen dus oprecht geïnteresseerd in de artiest. Je mag dan ook verwachten dat ze veel zo niet alle producten van de artiest zullen gaan kopen. Fan-databases creëren dus een eigen nichemarkt rond een artiest.

Het systeem van databases opbouwen en e-mails versturen is eigenlijk niets nieuws. Het is simpelweg direct marketing dat zich al meer dan 100 jaren keer op keer heeft bewezen. Door de komst van snel en betrouwbaar internet en zeer betaalbare software is dit nu ook beschikbaar voor iedereen.

Dit systeem is DE OPLOSSING voor IEDERE ARTIEST. Het werkt altijd ongeacht of je een solo artiest bent of in een band speelt of welk genre muziek je maakt.

Managers en managementbureaus zullen moeten in gaan zien dat de artiest-fan relatie de enige solide basis is voor een langdurige en succesvolle carrière van de artiest. Eerder schreef ik al dat deze relaties te vermarkten zijn. Hoe groter de fanbase hoe groter de waarde!
In het algemeen zullen alle partijen die een belangen hebben in een artiest de artiest-fan relatie prioriteit nummer 1 moeten maken en zullen ze alles in het werk moeten stellen om deze voortdurend te ondersteunen en te versterken. Alle acties en campagnes die dit niet doen zullen de marktwaarde van de artiest ondermijnen en het succes frustreren!

De artiest-fan relatie