Wat ben je waard als artiest?

De muziekmarkt is de afgelopen jaren sterk veranderd ten gunste van de artiest. In het oude businessmodel was de artiest geheel afhankelijk van de investeringen die de platenmaatschappij bereidt was te doen en de exposure die de artiest kreeg in de media.

Je kunt stellen dat de waarde van een artiest (waarmee ik bedoel hoeveel een artiest commercieel gezien opbrengt) grotendeels bepaald werd door de platenmaatschappij. Immers als zij niet in jou investeerden zou je nooit een artiest van wereldfaam worden.

Tegenwoordig is dat dus ten gunste van de artiest veranderd.

Tegenwoordig komt de waarde van een artiest op de markt tot stand, niet in de studio of op het kantoor van een muziekmaatschappij, muziekuitgever, boekingskantoor of managementbureau. Feitelijk is er maar één relatie, namelijk die tussen jou als artiest en de fan. Fans willen dicht bij een muzikant staan en bepalen tegenwoordig zelf hoeveel zij bereid zijn te betalen voor muziek, een optreden of merchandise van een muzikant. Ook de manier waarop fans muziek consumeren bepalen ze zelf.

Het is dan ook cruciaal dat je als onafhankelijk artiest alles dan ook in eigen hand houd. Communiceer direct met je fans. Bouw een eigen database op en verzamel hun e-mailadressen.Dit is het belangrijkste wat je als artiest moet doen. Of je nu beginnend artiest bent of gevorderd.

Naast het verzamelen van de e-mailadressen is een ander ding zeer belangrijk en onmisbaar voor je.

Je dient je database namelijk zodanig in te richten, dat er ook echt iets te analyseren valt. Hiervoor moeten de gegevens toegankelijk, correct en up-to-date zijn. Pas dan kan je database binnenstebuiten worden gekeerd en kunnen alle verbanden eruit worden gehaald. Daarnaast dient natuurlijk de internetstrategie, het proces daaromheen en de creatie van content op orde te zijn. Door connecties te maken met je fans via je eigen e-maildatabase, maar ook met volgers op Twitter en fans op Facebook bestaat de mogelijkheid om je huidige databases te verrijken met nieuwe profielen van deze (nieuwe) fans en volgers. Je dient als artiest direct een relatie met hen aan te gaan, waarbij de (nieuwe) fans en volgers kunnen worden ingezet om weer nieuwe fans en volgers te werven, dan wel te helpen met het verspreiden van berichten over jouw concerten of optredens, merchandise en muziek. Ook zullen bieden de (nieuwe) connecties ‘endorsement’- en sponsormogelijkheden bieden omdat de volledige doelgroep in kaart wordt gebracht. Deze informatie kan worden ingezet bij gesprekken met merken, organisaties en bedrijven om zo tot zakelijke overeenkomsten te komen.

Bron: Van Analoog naar Digitaal