Wanneer je fanbase op social media groeit

Wanneer je fanbase op social media groeit

Social media geeft je als artiest/band de mogelijkheid echte relaties aan te gaan met mensen uit je steeds groeiende fanbase. Hierdoor zal het aantal fans toenemen en de band met je fans sterker worden.

Dit is het best mogelijke scenario voor wat er kan gebeuren: terwijl jij als artiest groeit gaan de fans steeds meer aandacht van je vragen en willen ze dichterbij je komen staan. Dank zij het transparante karakter van social media kan dit ook en is de artiest-fan relatie authentieker en hechter dan ooit.

Dit is natuurlijk fantastisch voor je als artiest. Zowel jij als de fan zijn gelukkig. Je groeit, zij krijgen intensiever contact met je en hun support zal toenemen.

Maar terwijl jij als artiest en de fan dit pad tegelijkertijd bewandelen komt er echter een moment dat je niet meer in staat zult zijn om met al je fans regelmatig contact te houden laat staan ze te plezieren. En het is een gegeven dat wanneer je een relatie niet goed onderhoud deze zal verslechteren en wellicht zelfs verdwijnen.

Je hebt dus eigenlijk te maken met een luxe probleem. Je bent op een punt in je carrière gekomen dat je fanbase een eigen leven gaat leiden, maar het vervelende hiervan is, dat fans niet alleen samen willen zijn. ZE WILLEN JOU.

Wanneer je op dit punt bent aanbeland zullen de “originele fans”, zoals ze zichzelf zullen noemen, zich vervreemd van je gaan voelen. Het voelt dat ze verder weg van jou en je succes komen te staan. Het is dan ook een taak als artiest om er voor te zorgen dat je manieren vindt om dit probleem op te lossen en een alternatief te vinden zodat het niveau van communiceren met je fans hetzelfde blijft en fans van het eerste uur zich niet achtergesteld gaan voelen.

Dit alternatief is er dus! Er is een systeem dat er voor zorgt dat je 1 op 1 met je fans kunt communiceren zonder dat je daarbij ooit iemand overslaat, ongeacht de grootte van je fanbase. Het is een emailsysteem. Het werkt helemaal automatisch dus zelfs als je op vakantie bent of slaapt werkt het systeem gewoon door. Het is bewezen dat fans het veel persoonlijker en leuker vinden om email van hun idool persoonlijk te krijgen, ook al weten ze dat dit op een automatische manier gaat. Ook blijft de boodschappen die je communiceert veel beter bij de fans hangen. Je berichten maken dus veel meer indruk via email dan als je dit via social media hebben gecommuniceerd.

Het systeem (“fan-database systeem”) heeft overigens nog een andere en zelfs nog belangrijkere eigenschap namelijk dat het je fanbase ook nog eens automatisch laat groeien. Iets wat social media niet kan!

Conclusie: Als je als artiest een langdurig en succesvolle carrière nastreeft is het hebben van een eigen fan-database dan ook onontbeerlijk!