De nieuwe muziekeconomie

– – – Van centralisatie naar decentralisatie – – –

Iedereen heeft het inmiddels ervaren, internet heeft voor een ware revolutie gezorgd. Samen met de gelijke tred houdende ontwikkeling op het gebied van digitale technieken (software en hardware) heeft dit een wereldwijde aardverschuiving teweeg gebracht.

Inmiddels kent internet 4,1 miljard actieve gebruikers, 3.8 miljard unieke mobiele gebruikers, 3.4 miljard Social Media gebruikers en 3.2 miljard unieke mobiele Social Media gebruikers. Miljarden mensen staan nu dus rechtstreeks met elkaar in verbinding.

Digitalisering van informatie (schrift, foto’s, muziek, etc.) en steeds slimmer wordende software hebben het inmiddels mogelijk gemaakt om snel, veel, betrouwbaar en zonder censuur informatie wereldwijd te distribueren tegen extreem lage kosten.

Hoe anders is dit vergeleken met vroeger. Voordat internet bestond hadden veel bedrijven namelijk een monopolie positie. Zij hadden de macht. Als je als creatieveling iets wilde verkopen of promoten dat werd je gedwongen met deze partijen te onderhandelen. Zij waren als het ware poortwachters en alleen via hun kon je toegang krijgen tot de grote wereld. Wel tegen een hoge prijs uiteraard!!

Deze machtige bedrijven hadden kennis, kapitaal en privileges die de gewone man onder aan de ladder zich niet kon veroorloven. Maar eigenlijk was het een zeer inefficiënte, trage en dus dure maatschappij waarbij de marges minimaal waren.

Wanneer je als kleine man (lees: beginnend artiest) zaken wilde doen met platenmaatschappijen had je geen enkele onderhandelingspositie en moest je genoegen nemen met hooguit een paar procent royalty’s. Je verdiende dus bijna niets aan de verkoop van jouw muziek.

Muziekmedia distribueren en promoten was duur en platenmaatschappijen kon je dan ook niets kwalijk nemen. Zij moesten ook altijd maar weer afwachten of die enkele Radio- en Tv stations die er toen waren de nieuwe “single” wel wilden draaien want deze hadden op hun beurt immers de macht over de manier om luisteraars (dus de fans) te bereiken.

Deze machtsposities zijn inmiddels geheel of vrijwel geheel verdwenen en zolang internet bestaat komen ze ook nooit meer terug. Het goede nieuws is dat deze is overgegaan naar …..IEDEREEN!

Iedereen is nu immers in staat om met iedereen rechtstreeks verbinding te maken en eigen producten te promoten, te verkopen en te distribueren. En dit tegen een zeer betaalbare prijs.

De macht ligt nu bij jou, bij mij, bij iedereen. Tegen artiesten en artiestenmanagementbureaus zou ik dan ook willen zeggen: (be)grijp die macht en word langdurig succesvol! De nieuwe Muziekindustrie W8