De nieuwe strategie

– – – Prioriteit: De artiest-fan relatie opbouwen en supporten – – –

De artiest-fan relatie is cruciaal en een maat voor het succes van de artiest. Deze relatie biedt de meeste zekerheid en is het fundament als het gaat om het opbouwen van jouw waarde als artiest.

Fans kunnen geven namelijk dat wat geen enkele instelling kan: LOYALITEIT !!!

Fans willen graag worden geassocieerd met hun artiest en willen graag dichtbij hun idool staan.

Een artiesten-fan relatie kan worden vergeleken met iedere andere menselijke relatie.

Relaties moeten rustig worden opgebouwd en in elke relatie wordt gegeven en ontvangen. Dat geldt dus ook voor artiesten en fans. In de prille fase van opbouw zal er veel gegeven moeten worden. Door vooral veel te geven ontstaat er uiteindelijk sympathie, respect en loyaliteit, hetgeen onmisbare componenten zijn voor een hechte relatie. Wanneer relaties op deze manier worden opgebouwd maken ze meer kans op een langdurig en vruchtbaar bestaan. Eerlijkheid, oprechtheid en openheid van de artiest zijn hierbij van groot belang en bepalend voor de kwaliteit van de relatie.

Juist deze artiest-fan relatie geeft een artiest bestaansrecht zodat deze muziek kan blijven maken en kan blijven optreden. Zonder fans lijkt het toch vrij zinloos om artiest te zijn.

Anno 2018 moet het zelfs prioriteit numero 1 zijn van iedere artiest om voortdurend nieuwe fans om zich heen te verzamelen op ieder uur van iedere dag. Met name in de opbouwfase van de carrière is dit zelfs belangrijker dan iedere andere activiteit van de artiest.

Bij het plannen van activiteiten en campagnes rondom een artiest zal ALTIJD de vraag moeten worden gesteld: Komt dit ten goede van de artiest-fan relatie? “Baat het niet dan schaadt het ook niet”, gaat niet op omdat de meeste activiteiten geld, tijd en energie kosten. In de praktijk zal het resultaat niet altijd even duidelijk zijn en moet je inschattingen maken. Fans zijn uiteindelijk ook maar gewoon mensen en mensen laten zich nu eenmaal niet met 100% zekerheid voorspellen.

Niet alleen de artiest zal meer dan ooit moeten wennen aan deze nieuwe denkwijze maar ook alle partijen die belangen hebben in de artiest. Alleen op deze manier zal maximaal commercieel resultaat kunnen worden gehaald uit de exploitatie. Het nieuwe businessmodel moeten zich niet meer primair focussen op producten als muziek, optredens, merchandise etc. maar op de beleving die een fan heeft bij hun artiest. Wanneer producten aansluiten bij deze beleving zal de marktwaarde van de artiest stijgen en als gevolg ook de inkomsten en winsten.

Het is van essentieel belang dat alle partijen die werken aan en voor een artiest zich hiervan bewust moeten zijn. Meer dan ooit zal er als een team gewerkt moeten worden en met team bedoel ik ook echt een team waarbij men elkaar open en eerlijk kan vertrouwen.

Teamwork