Rol van de Artiestenwebsite

– – – DE Spil van elke business! – – –

Een website is tegenwoordig onontbeerlijk voor iedereen die iets te communiceren of te verkopen heeft. Of het nu de slager om de hoek is of een multinational, websites vormen de spil als het gaat om online communicatie.

Een website is in basis slechts een soort van digitaal uithangbord maar één onmiskenbare eigenschap van een uithangbord is dat het uit zichzelf niks verkoopt. Het geeft alleen een boodschap door en verder niets. Er is geen enkele prikkel voor mensen om van gedrag te veranderen of direct tot een aankoop over te gaan. Dit is althans zo wanneer de website geen aanvullende functionaliteit heeft.

Voor artiesten is een website onmisbaar. Je wilt immers dat zo veel mogelijk mensen jou als artiest leren kennen en ze naar je website leiden is dan ook een logische stap. Inmiddels zijn mensen gewend om websites te bezoeken en zijn er geschreven en ongeschreven wetten en regels ontstaan waar een website aan moet voldoen en hoe deze te bekijken is. Vroeger was er een grote verscheidenheid wat betreft toegankelijkheid en vormgeving. Het is belangrijk dat mensen op een logische, appellerende en eenduidige manier door je website kunnen surfen. Veel functionaliteiten zijn dan ook min of meer “normaal” geworden. We zijn er aan gewend dat er een menu ergens bovenaan in een horizontale balk staat en dat pagina’s op een logische manier zijn gerangschikt.

Voor artiestenwebsites geldt tevens de uitspraak: Hou het simpel en direct.

Desondanks is het wel belangrijk dat de website juist datgene uitstraalt wie de artiest daadwerkelijk is. Vormgeving moet zoveel mogelijk afgestemd worden op de artiest. Deze vormgeving moet ook consequent worden doorgevoerd. Het is de huisstijl, het merk oftewel  “the brand”.

Tegenwoordig hebben websites verschillende functionaliteiten gekregen. Zo kun je je website niet alleen gebruiken om te communiceren maar ook om iets te verkopen. Webwinkels zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten en worden steeds belangrijker. Ook kun je communities integreren op een website waarbij bezoekers alleen toegang krijgen tot speciale content als ze zich hebben ingeschreven en lid zijn.

Voor een artiestenwebsite zijn dus specifieke functionaliteiten noodzakelijk. Niet alleen om producten te verkopen (webwinkel) maar belangrijker nog, een systeem waarmee je volledig geautomatiseerd een fan-database mee kunt opbouwen. Het implementeren van een fan-database opbouw systeem is voor elke professionele artiest noodzakelijk, ook wanneer je beginnend artiest bent.

Dit systeem verzamelt en ordent namen en e-mailadressen van mensen die in jou geïnteresseerd zijn. Via een formuliertje op je website biedt je enkele gratis tracks aan. Het enige wat de bezoeker hoeft te doen is NAAM en E-MAILADRES invullen. Daarna krijgen ze direct en geheel automatisch een e-mail met daarin een link naar de gratis tracks. Dit mechanisme zorgt er voor dat je fan-database gaat groeien vanaf het eerste moment dat het online komt. Net zoals bedrijven informatie verzamelen van hun klanten moeten artiesten dit gaan doen van hun (potentiële) fans. Wanneer ze in je database zitten kun je ze geplande e-mails sturen in de toekomst. Dit stelt je in staat om tegelijkertijd met duizenden fans te communiceren en ze al je producten aan te bieden en te verkopen. Dit vraagt natuurlijk wel een goede organisatie en planning vooraf. Maar de middelen om dit te doen zijn goedkoop (soms zelfs gratis) en de macht die je hiermee krijgt is ongelofelijk groot. De omvang van je fan-database is bepalend voor je marktwaarde zoals ik eerder al heb aangehaald.

Met een hoge marktwaarde kun je veel betere deals maken! Dit systeem maakt je volledig onafhankelijk van airplay en de gevestigde media. Artiestenmanagers en managementbureaus dienen dit alles te ondersteunen. Het maakt deel uit van het totale plaatje van de artiest als product en merk!

Database