Direct Online Marketing

– – – HET principe! – – –

Is het systeem dan gewoon een trucje of een trend die weer snel overgaat?

Nee, integendeel! Het is een echt werkend systeem. Sterker nog, dit systeem bestaat al meer dan honderd jaar en heeft zich keer op keer bewezen.
De techniek waar we gebruik van maken heet gewoon “Direct Marketing”.

Direkt Marketing is volgens Wikipedia:
“een vorm van marketing waarbij een bedrijf streeft naar een directe en structurele relatie met zijn klanten.”

De 2 kenmerken zijn hierin dus wezenlijk, namelijk:
direct en structureel!

Voor de tijd dat internet bestond was Direct Marketing alleen haalbaar voor grote bedrijven want digitale marketing bestond toen nog niet; alle reclame folders bevonden zich in de fysieke wereld. Gemaakt van materiaal, tastbaar, van papier of karton. Het proces om promotiemateriaal te produceren en te versturen was complex, traag, zeer inefficiënt en dus duur.

Door de digitalisering en internet is er een nieuwe dynamiek ontstaan met betrekking tot direct marketing. Het is nu voor iedereen mogelijk geworden om direct marketing technieken toe te passen! Niet langer is dit enkel en alleen voorbehouden aan uitsluitend grote monopolistische bedrijven.

Hiervoor zijn diverse redenen, namelijk:

1- Iedereen heeft tegenwoordig een snelle internet aansluiting
2- informatie verzenden is nu snel, betrouwbaar en goedkoop.

We spreken daarom over Direct ONLINE Marketing.

Slimme software zorgt er voor dat er steeds meer mogelijkheden en toepassingen komen. Dit is nu de techniek die ook wij als artiest of artiesten managementbureaus moeten omarmen om te kunnen overleven. Dit is het nieuwe ecosysteem en zoals in elk ecosysteem gelden er wetten en regels. Zoals een dier zich zal moeten aanpassen aan zijn omgeving als deze verandert, zo zullen wij dat ook moeten doen in onze activiteiten. Wanneer we dit nalaten en ons niet conformeren aan deze nieuwe wereld dan overleven we het niet en heeft onze business geen kans op een lang en succesvol bestaan. Er is feitelijk geen keuze. Bedrijven zullen in staat moeten zijn om op de meest efficiënte wijze producten te produceren, te promoten en te distribueren anders redden zij het niet.

Ik sprak eerder over de beleving die fans hebben bij artiesten. Ofschoon een fan de meest ultieme ervaring bij live optredens van de artiest beleeft, zijn er ook belevingen die in het digitale domein gebeuren zoals websitebezoek, emailontvangst, online aankopen, etc..

Ook hier zal alle aandacht naar uit moeten gaan. Via deze weg dienen fans geëntertaind te worden en de manier waarop dit gebeurt dient de artiest-fan relatie constant te bevestigen en te verstevigen.

Dit vraagt wel om een lange termijn visie en planning. Ofschoon campagnes dynamisch zijn kost het relatief veel voorbereidingstijd om deze in de startblokken te zetten. Deze werkwijze vraagt dan ook om een langdurige samenwerking tussen partijen. Iedere verstoring zal er voor zorgen dat er minder efficiënt gewerkt wordt en dat zal de carrière van de artiest schaden.

Het mooie van een fan-database is dat mensen die in je fan-database zitten per definitie “superfans” zijn. Immers kunnen fans zich ieder moment uitschrijven (“Unsubscribe me”) en zolang zij dit niet doen is het logisch te veronderstellen dat zij oprecht geïnteresseerd zijn in de artiest. Je mag dan ook verwachten dat zij producten zullen gaan kopen. Fan-databases creëeren een eigen nich markt rond de artiest.

En fan-database is meetbaar. De naam zegt het al “data” base. Op basis van “tags” die automatisch worden toegevoegd, is van elke fan is nauwgezet het gedrag te zien en dus te analyseren. Op basis hiervan kunnen dan nieuwe campagnes kunnen worden ingezet.

Direct Online Marketing is de meest efficiënte manier van marketing. Dit maakt artiesten volledig onafhankelijk van Radio-, Tv en overige media, die we hoe spijtig het ook is moeten bestempelen als onstabiel en onbetrouwbaar. En wanneer deze media ons nieuwe single (weer) niet draaien zullen onze fans ons trouw blijven en ons blijven supporten. Want zij zijn loyaal!

Database