13 Tips om jezelf als ‘sterk merk’ in de markt te plaatsen

13 Tips om jezelf als ‘sterk merk’
in de markt te plaatsen

Creëer niet gewoon ‘een product’, maar een uniek universum met een verhaal erachter!

Over een wervelende inspiratie en een fraai eindproduct beschikken, volstaat voor jonge creatieven al lang niet meer om hun product ook effectief aan de man te brengen. “Om uit de massa op te springen, komt het erop aan jezelf en je artistieke identiteit te profileren als een ‘sterk merk’”. Maar hoe hoe bouw je dat uit?

  1. Bepaal de persoonlijkheid van je label

Een eerste vereiste om uit te groeien tot een ‘sterk merk’, is bepalen wie je zelf bent en waarvoor je wil staan. Je eigen unieke persoonlijkheid vormt immers de basis voor je artistieke identiteit. Pas als de identiteit die je rond je product bouwt, volledig in overeenstemming is met je eigen waarden en talenten, zal het publiek het ook als echt en waarachtig ervaren. “Eigenzinnigheid en persoonlijkheid zijn de sleutel naar een origineel product”.

Voor wie de ‘persoonlijkheid’ van zijn artistieke identiteit niet onmiddellijk kan vatten, is er een trucje: probeer jezelf samen te vatten in drie (positieve) adjectieven. Vul dat beeld vervolgens aan met drie adjectieven die omschrijven hoe je graag zou hebben dat anderen jou (en je merk) zien. Een voorbeeld zou kunnen zijn: ‘creatief, poëtisch, innovatief’ aangevuld met ‘trendy, eerlijk en vakkundig’. Die korte kernachtige omschrijving kan al een uitstekende leidraad vormen voor het verder uittekenen van je artistieke identiteit.

  1. Ga op zoek naar je unieke waarde 

Eens je de persoonlijke kwaliteiten die de kern van je merk uitmaken bepaald hebt, is het tijd om ze af te toetsen aan de concurrentie. Wat hebben andere creatieve start-ups, ondernemers of kunstenaars uit jouw branche in de aanbieding? Op welke dingen focussen zij zich? Maar vooral ook: welke ‘gaten in de markt’ laten zij nog open? Speel vervolgens op die leemtes in en benadruk wat jouw merk uniek maakt ten opzichte van alle anderen.

  1. Focus: kies een doelpubliek (& stick with it) 

Een succesvol label, richt zich idealiter specifiek op één duidelijke en vast omlijnde doelgroep. Wie een met een nieuw label op de markt komt, moet zich er goed van bewust zijn dat er verschillende groepen consumenten bestaan, die elk hun eigen interessevelden hebben. Producten die voor een welgestelde man van rond de 30 aantrekkelijk zijn, zijn dat niet voor een jonge studente van 20 en vice versa.

Neem de grote verschillen tussen de generaties, tussen mannen en vrouwen en tussen de verschillende subculturen in acht en bepaal – op basis van research, trendwatching en kleinschalige steekproeven – bij welke groep jouw product het beste aansluiting vindt. Stel ook je communicatie en branding vervolgens volledig op die doelgroep af. “Het verhaal vertellen van een hele bevolkingsgroep kan niet, kies daarom voor één segment: vertel bijvoorbeeld het verhaal van de jonge, hippe stedeling of van de drukbezette werkende moeder met kleine kinderen. Pas wanneer mensen zichzelf herkennen in je verhaal, zullen ze zich aangetrokken voelen.”

Let wel: zoiets werkt alleen als het verhaal dat je neerzet, ook authentiek en eerlijk is. “Het moet passen bij de intrinsieke waarden en kwaliteiten van jezelf als artiest.”

  1. ‘Tell a story’: creëer geen product, maar een verhaal

Zet een totaalsfeer neer waarin de consument zich kan herkennen en verliezen!

Wanneer je de aandacht van je consument gevangen hebt, moet je die natuurlijk ook nog weten te behouden. Daarvoor moet je met een sterk verhaal komen. En liefst nog eentje waarin mensen zich herkennen ook. “Wil je dat mensen zich echt betrokken voelen bij je label, dan moet je ze binnentrekken met een waarachtig verhaal.” Het oprichten van een succesvol label gaat dan ook om meer dan het aanbieden van een product, het gaat om de creatie van een heel universum eromheen. “Zet met behulp van de juiste vormgeving en een goeie communicatie een totaalsfeer neer waarin de consument zich kan herkennen én verliezen.”

  1. ‘About Us’: bouw een stevig profiel uit

Om je publiek ervan te overtuigen dat je verhaal ook effectief écht en eerlijk is, is het belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de uitwerking van je profiel. De ‘about’-pagina op de website van je merk of start-up is dan ook alles behalve een bijkomstigheid. Een full bio geeft je de kans jezelf op een onvervalste manier aan je publiek te onthullen en hen duidelijk uit te leggen wat je met je product of start-up wil betekenen.

  1. Huisstijl: trek je verhaal door in een herkenbaar design

“The medium is the message”. In het licht van die gedachte is het van het grootste belang dat je het verhaal van je label ook doortrekt in de vormelijke representatie ervan. Ontwikkel een grafisch design dat helemaal in lijn ligt met wat je wil uitdragen. Trek dat design vervolgens door in alle lagen van je brand: van de naamkaartjes, tot de website, de flyers, het interieur van je eventuele shop en je Facebook-, Instagram- en Twitterprofiel.

Keep it simple lijkt hier de boodschap. Teveel prullaria en snufjes in je vormgeving zijn voor de gemiddelde consument een afknapper: bij te drukke ontwerpen haken ze af. Zorg daarom voor sereniteit en eenvoud. Dat is krachtig en het leidt de aandacht niet af van het product zelf.”

  1. What’s in a name: ontwikkel een logo

Essentieel onderdeel van je huisstijl, is natuurlijk een aantrekkelijk logo. “De basis voor een knap logo is een goed gevonden naam”. “Zorgt ervoor dat de lezer even in de war is, dat zijn aandacht door je naam getrokken en ook even vastgehouden wordt, doordat hij er even over moet nadenken.” De beste varianten combineren dan meestal ook iets herkenbaars met iets onverwachts, waardoor het geheel een humoristische kwinkslag krijgt.

  1. Get inspired: zoek mentors

Ook in het ontwikkelen van je eigen identiteit is er ruimte om ‘de concurrentie’ even te checken. Laat je inspireren door het design van andere spelers in het veld, kijk hoe zij hun label uitwerken tot een stijlvol en waarachtig universum, welke kanalen ze daarvoor inschakelen en hoe ze hun label grafisch hebben vormgegeven. Let wel: inspiratie halen, staat niet gelijk aan copycat-gedrag.

Daarnaast kan het ook leuk zijn enkele figuren die je hierin bijzonder inspireren tot een soort van persoonlijke ‘mentor’ uit te roepen. Volg op de voet hoe die persoon zijn persoonlijk verhaal vertelt, hoe hij zichzelf in zijn merk plaatst en het ook laat evolueren doorheen de tijd.

  1. Bouw een (mini-) community op 

“Een sterk merk bouw je niet alleen. Dat bouw je ook door in te zetten op je netwerk, zowel on- als offline”.

Ook belangrijk is de regel ‘wie goed doet, goed ontmoet‘: “Vergeet als starter dus niet om je ook eens positief over andere labels/artiesten uit te laten, dan zullen zij dat ook over jou doen.

  1. Social networking

De meest populaire vorm van networking, is uiteraard social networking. Vooral voor wie mikt op Generatie Y en de Millennials van deze wereld, doet er goed kanalen als Snapchat, Instagram, Twitter en Facebook vooral niet links te laten liggen. “Sociale media zijn niet alleen interessant om je eigen merk zichtbaar te maken, maar ook om voor jezelf een kleine online community uit te bouwen. Op die manier komt je label niet alleen in aanraking met mensen die min of meer dezelfde smaak en interesses hebben, maar passeer je zelf ook dagelijks langs hun wereld. Dat kan zorgen voor een hele dosis inspiratie of zelfs kruisbestuiving”.

Vooral over het potentieel van Instagram is de jonge illustratrice enthousiast: “Via Instagram kan je heel makkelijk een bepaalde sfeer overbrengen. Je kan er de kleine momentjes van het leven delen, waaraan je anders misschien voorbij zou gaan, maar die erg belangrijk zijn voor de authenticiteit van een label. Je kan een blik achter de schermen te geven en je publiek zo meer betrekken in je persoonlijke verhaal.”

  1. Blog: Making things personal

Het is net die persoonlijke kant van het verhaal, die veel consumenten vandaag bijzonder lijkt aan te trekken. Een uitgelezen manier om die persoonlijke touch nog wat verder uit te werken, is om aan de website van je label een blogrubriek vast te hangen. Zo kan je je doelpubliek een inkijk geven in die dingen die jou en je start-up bezig houden. Bovendien kan je er op een ongedwongen en subjectieve manier verhalen over dingen die jouw inspireren. Dat zorgt voor een eerlijke, directe en persoonlijke dialoog met je publiek.

  1. Ga offline

Omdat authenticiteit toch het sleutelwoord blijft, is het belangrijk je netwerk niet alleen online uit te bouwen, maar regelmatig ook eens de stekker uit te trekken en de straat op te gaan. Organiseer events, bezoek evenementen, toondagen en festiviteiten van je concurrenten of lotgenoten, spreek met mensen over je label, product of kunst en vooral: doe dat alles vanuit een eerlijke en oprechte intentie en interesse: niet de verkoop van een label op product staat voorop, maar wel het ontmoeten van nieuwe inspirerende mensen en gelijkgestemde zielen.

  1. Start vandaag, evalueer morgen

“Sterke merken evolueren”. Neem het voorbeeld van Daft Punk, een erg sterk merk in de muzieksector. Best bekend omdat de heren niet graag bekend willen zijn en dus overal onherkenbaar met helm verschijnen. Alleen, dat was niet altijd zo. Even googelen en je hebt de jonge Bangalter en De Home-Christo zo te pakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *